Sportvoeding + Schema's

Likes : 388
Reacties : 0
Gedeeld : 0

Een gezonde voeding als basis

Voeding is naast een bron van macronutriënten (suikers, eiwitten, vetten), micronutriënten (vitaminen, mineralen en spoorelementen) ook een bron van vocht. Hierdoor is gezonde voeding de belangrijkste factor in het leveren van nutriënten aan onze energiesystemen. Deze tabel (studie door Universiteit van Wageningen - Nederland) geeft het verschil aan tussen de aanbevolen inname (WHO) en de reële westerse situatie. Daarin is duidelijk te concluderen dat ons huidig westers dieet schromelijk tekort schiet.

Sportvoeding = gezonde voeding?

In onderstaande tabel is duidelijk te merken dat het verbruik verschilt tussen een geoefend sporter en een niet-sporter. Hieruit kan worden geconcludeerd dat sporters absoluut behoefte hebben aan sportvoeding ter aanvulling van gezonde voeding. Afhankelijk van het type sport kunnen deze hoeveelheden nog verschillen.

Iedere dag: een gezonde voeding vormt de basis

- Eet minimaal 300 g groenten / dag

- Eet 2 – 3 stukken fruit / dag

- Drink minimaal 1,5 liter water / dag

- Beperk vlees inname tot 100 gram per dag + eet 100 gram vis per dag

- Eet bij voorkeur volkoren graanproducten

- Vermijd alcohol, snoep, sauzen en frisdranken

- Beperk smeer & bereidingsvet

- Sla nooit maaltijden over

- Neem iedere dag 2 tabletten MULTIMAX (multivitamine), om vermoeidheid door

trainen te voorkomen.

Wat is het verschil tussen koolhydraten, eiwitten en vocht?

1 Koolhydraten (suikers) heeft ons lichaam nodig om een prestatie te leveren. Koolhydraten of suikers zijn dan ook de brandstof voor sporters. Er zijn 3 soorten koolhydraten: de enkelvoudige of snelle suikers (vb. glucose en fructose) die direct energie geven. Daarnaast heb je de tweevoudige of de halfsnelle suikers (vb. sucrose). En ten slotte heb je de meervoudige of trage suikers (vb. glycogeen) die de energie trager vrijstellen (uitermate belangrijk bij duursporten).

2 Eiwitten (proteïnen) zorgen voor opbouw en herstel van de spieren. Eiwitten zijn aan te raden bij sporters die spiermassa- en kracht willen opbouwen, ter herstel van de spieren direct na een inspanning, bij vegetariërs, bij aanvang van het seizoen, bij sporters met gewichtsclassificatie of bij individuen die proberen gewicht te verlieze

3 Vochtverlies (dehydratatie). Hier heeft iedere sporter mee te kampen. Vochttekort zorgt ervoor dat de spieren minder functioneren waardoor o.m. krampen kunnen optreden. Gemiddeld zweet een sporter 1 liter per uur. Als uw gewicht met meer dan 2% afneemt door het zweten, zorgt dit voor een prestatieverlies van 20 à 30% (!). Reden is het tekort aan mineralen, koolhydraten en het bloedvolume dat daalt. Daarom is het belangrijk om zowel voor, tijdens als na een inspanning voldoende te drinken om het vochtverlies te compenseren. Hoe meer u zweet, hoe meer vocht u moet aanvullen.


Is water drinken tijdens het sporten de beste keuze?

Water drinken zorgt ervoor dat vochtverlies door het zweten wordt gecompenseerd. Maar alleen water drinken heeft als beperking dat het verlies aan mineralen en koolhydraten niet wordt aangevuld. Daarom dat er bij duurinspanningen meer baat is bij het drinken van een isotone dorstlesser of energiedrank.


Waarom voedingssupplementen?

Over het algemeen krijgen we in België de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen via het dagelijkse voedsel in ons lichaam. Het hele jaar door zijn er veel fruit- en groentesoorten verkrijgbaar, waardoor er veel variatie mogelijk is.

Door verschillende factoren ontstaan er tekorten: milieuvervuiling, geen uitgebalanceerde maaltijd nuttigen, sporten, stress, roken, ...

Deze tekorten kunnen we op een goede manier aanvullen door voedingssupplementen te gebruiken. Wanneer we ons lichaam niet voorzien van de juiste voedingsstoffen zijn we niet altijd even gezond en kunnen we niet goed functioneren.

Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling op de gewone maaltijd, en dus zeker niet als vervanging!

Mensen die baat hebben bij het nemen van extra voedingssupplementen en extra vitamines zijn onder meer.

- sporters

- rokers

- stress gevoelige mensen

- ....

Etixx is een vooraanstaande producent van sport- en voedingssupplementen. Het gamma is op maat van zowel de professionele sporter als de recreatiesporter.

Het gamma is opgesplitst in 5 productgroepen: prestatie, uithouding, kracht, recuperatie en gezondheid.

Maak de juiste keuzes via volgend basisschema.

Op alle Etixx producten geven wij 15% rechtstreekse korting !

Andere merken zoals Trisport zijn ook verkrijgbaar.

Schema’s op maat

Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van "schema's op maat”:

Etixx maakt voedingsschema’s op maat, geheel gratis. Hier vindt u een aanvraagformulier.

We raden iedere sporter aan regelmatig een sportarts te bezoeken (screening, testen, bloedanalyse,...) want medische begeleiding is noodzakelijk.



Plaats een reactie